2012-05-17 MIT EGYÜNK, HOGY KEZDJÜK? (PALEOLIT) 
A paleo diéta mindazokat a növényi eredetű szénhidrátokat, zöldségeket és gyümölcsöket, valamint állati eredetű fehérjét és zsírokat tartalmazza,

amiket a természeti népek a mai napig fogyasztanak. Bár a paleo diéta egy teljesen új táplálkozási mód, mégis egy olyan új út, olyan új diéta, melyről az emberiségnek soha nem is lett volna szabad letérnie. Erről írtunk korábban a gondolatébresztőnkben.

Hogyan kezdjünk bele? Kell-e ez nekünk? Ezt mindenki maga döntse el, de az tény, hogy egyre több követője akad! Az egészséges táplálozás elengedhetetlen a sportolóknál, a sportot űzőknél is. Ki hogyan kezdi el, hogyan csinálja, erre nincsen egy tuti recept sem, mivel ahány ember annyi szokás.

Lassan kezdjük el követni a paleolit elveket, mit lehet felhasználni és mit nem! Mi helyettesíthető mivel! Ezeken jobb, ha egyszer kétszer átfutunk, lásd lentebb. Ez nem azt jelenti, hogy nem csúsztak be olyan alapanyagok, amelyeket nem lehetett volna használni, de fő, hogy a szemléletet átvegyük és igyekezzünk odafigyelni ezekre, minél jobban megvállogatni az alapanyagokat. Itt nem azt fogjuk mondani nektek, hogy térjetek át teljesen erre a táplálkozásra, hisz néha nehéz nemet mondani egy-két kedvenc ételünkre. Követhetjük akár a fokozatosság elvét is, tehát először azokat az alapanyagokat hagyjuk el, amitől nem nehéz megválni, és utána esetleg fokozatosan a többit is. Ez nem hetek kérdése, hanem akár hónapokig is eltarthat. A lényeg a szándékon, a kitartáson múlik.

Tény, hogy egy-két hét után (ha megfelelően betartod az irányelveket), akkor javul a közérzeted, kiegyensúlyozottabb leszel és egyre több és több energiát érezel magadban, azaz kevésbé leszel fáradékony! Nagyobb hévvel mész le edzésre és könnyebben is regenerálódsz.

A Paleo diétában alkalmazott alapanyagok listája egyszerű és könnyen beszerezhető. 

Mit mivel helyettesíthetünk:

Gabonát(árpa, búza, kukorica, rizs, rozs stb) függetlenül attól, hogy teljeskiörlésű vagy sem nem fogyasztunk. Egyetlen egy kivétel van, az pedig a zab, de ez is csak kompromisszumként. A zab nem tartalmaz glutént és alacsony szénhidrát terhelést jelent a szervezetünk számára. A legnagyobb nehézséget a kenyér elhagyása illetve helyettesítése jelenti. Kenyeret nem csak lisztből hanem magokból készült lisztből is tudunk készíteni. A magokat (lenmag, tökmag, dió, mandula stb) illetve kókuszreszeléket finomra örölve nagyon ízletes „paleo kenyeret” tudunk készíteni.

Keményítő tartalmú zöldségek(burgonyafélék, keményítő tartalmú gyökerek, manióka, tápióka, csicsóka, jamgyökér) szintén nem része a paleolit táplálkozásnak. Ezek jellemzően főételeink és köreteink alapanyagai. Köretként finom püréket tudunk nagyon gyorsan elkészíteni (karfiol, brokkoli, cukkini) vagy pedig zöldséget párolunk, salátákat készítünk.

Tejet, tejtermékeketnem fogyasztunk kivétel a kemény sajtok és a vaj. A tej az életünk másik fontos alapanyaga amelyet szinte minden étkezés során fogyasztunk és nagyon sok ételünk tartalmazza. De nem kell lemondanunk a tejről csak más tejet fogyasztunk. A mandulatej és a kókusztej (készítését lásd lejjebb) kiválóak a reggelihez, a ételeink elkészítéséhez.

A negyedik kategória a hüvelyesek (az összes babféle, csicseriborsó, lencse, borsó, amerikai mogyoró, szója). Hüvelyesek fogyasztása helyett szintén párolt, pürésített zöldségeket és salátákat tudunk enni.

A növényi olajak nagy részét nem használjuk ételeink elkészítése során. Bátran használjunk zsírt, repceolajat, lenmagolajat, dióolajat esetleg olivaolajat helyettük. Mindenképpen kerüljük a napraforgóolajat, a kukoricaolajat.

 

Összefoglalva:

Zsiradékok:

  • Sertészsír
  • Libazsír
  • Kacsazsír
  • Sertészsír
  • Olajessimo, vagy paleolaj (interneten is rendelhető!)
  • Kókuszolaj, kókuszzsír (interneten is rendelhető!)
  • Hidegen sajtolt szűz olívaolaj (csak saláták elkészítéséhez!)
  • Mogyoróvaj, dióvaj, mandulavaj (sütemény krémek készítéséhez) – házilag könnyen elkészíthető, addig kell őrölni a magot, pl. mandulát, míg a magból vaj keletkezik.

Lisztek helyett:

  • Darált kókusz süteményekhez (ez a legolcsóbb sütemény alapanyag!)
  • Darált szezámmag
  • Darált lenmag
  • Darált mandula (Lidl áruházban kapható!)
  • Darált dió
  • Darált mák
  • Darált mogyoró (Lidl áruházban kapható!) (szigorúan bokron termő mogyoró!)
  • Kis mennyiségben darált zab

Tojás:

  • Bármilyen formában elkészítve (főtt tojás, rántotta, tükörtojást stb.)

Húsfélék:

  • Sertés
  • Marha
  • Csirke
  • Kacsa
  • Liba
  • Hal stb.

Zöldségek:

  • Friss vagy fagyasztott zöldségek (kivéve hüvelyesek: borsó, bab, szója stb.)

Gyümölcsök:

  • Bármilyen friss gyümölcs
  • Fagyasztott gyümölcsök

Édesítőszerek:

  • Stevia
  • Nyírfacukor
  • Eritrit
  • Szorbit és ciklamát alapú (szigorúan fruktóz nélküli!)
  • Méz (csak kis mennyiségben)

Tejtermék:

  • Kemény sajt – parmezán, edami, trappista, ementáli stb.

Fűszerek:

  • Hagyományos és különleges fűszerek bátran, korlátlanul használhatók!

A lényeg: ehetünk állati fehérjét (húst, halat), állati eredetű zsírokat, hidegen sajtolt olajokat, friss gyümölcsöt és zöldséget, ami nem tartalmaz keményítőt, zöldfűszereket és tojást is! Mindenfajta gyors- és készételt felejtsünk el! Kezdésnek erre figyeljünk oda, ezek alapján válogassunk!

Egy jó reggelivel folytatjuk..

ELÉRHETŐSÉGEK

Email:   

Telefon:   +36 (20) 325 66 54

SKYPE:   Skype MeT! fightclubmma

MSN:   msn@ketrecharcos.hu

SZÁLLÍTÁSI INFO

VÁSÁRLÓI TÁJÉKOZTATÓ

ÜZLETSZABÁLYZAT

SZÁLLÍTÁSI FELTÉTELEK   

FIZETÉSI TÁJÉKOZTATÓ

KÁRTYAELFOGADÁS

ÜZLETEINK

FIGHT SHOP

WESTEND

ARÉNA PLAZA

ALLEE

EGER AGRIA PARK

KAPOSVÁR TESCO

PÉCSI ÁRKÁD

PÉCSI TESCO

SZEGED ÁRKÁD

ZALAEGERSZEG TESCO


LEGYÉL TE IS TAG!

ÉS FIZESS MÁR MOST A TERMÉKEINKÉRT

5%-AL KEVESEBBET!

KETRECHARCOS A WEBEN

    


Copyright © 2013 Minden jog fenntartva!