2012-07-05 FMS, GYÓGYTORNA- MINDENNAPI ÉLET 
Nem először olvasod, remélem: az Élet Mozgás. Ha minőségi Életet szeretnél, mozognod kell,minél többet,

DE(!)mozgásod is minőségi kell, legyen. Nem csak edzésen. Mindenhol.

Ez a kis írás az FMS, a mozgásminta-szűrő, a gyógytorna és a mindennapi élet közös halmazairól szól, a teljesség igénye nélkül, tájékoztatásképpen.

Mi az FMS? Röviden: az emberi mozgás hét alapmintáját vizsgálja, illetve ezek mérhető hiányosságaira,asszimetriákra szolgáltat korrekciókat, hogy mérhető javulás következzen be gyakorlással.

Mi a gyógytorna? Akut és krónikus mozgásszervi betegségek- mint például ízületi panaszok,gerincbántalmak,lúdtalp, tartáshibák- mozgásterápiája illetve sérülés utáni rehabilitáció.

A mindennapi életet még nem is definiáltuk, máris itt a kérdés: az előző felsorolásban betegségként szerepel például a (köznapi nevén) lúdtalp, amely a lábfej általános statikájának a degenerációját jelenti, mivel betegség is, primer problémaként is megállja a helyét, de másodlagos hatásai sem piskóták: az legbiztosabb módszer arra, hogyan szerezzünk csípőprotézist vagy komoly gerincbántalmakat 25-30 éven belül. Hogy lehet az,hogy ha betegség, mégsem kapunk rá kezelést?

Egyszerű: manapság a betegségekkel csak akkor foglalkozunk,ha valami fáj,sőt nagyon fáj vagy nagyon rendellenes-rosszul vagyunk, lázasak vagyunk. A boltozatsüllyedés mozgásszervi szempontból éppen olyan, mint mikor elkap egy vírus, és még nincs láz, nincs komoly rosszullét, csak valami kicsit nem stimmel- és ez az állapot sokáig eltart, mire gyulladást, kopást, fájdalmat eredményez valahol a csont-vázizomrendszerünkben. Az esetek nagy részében komoly boka vagy térdproblémák jelentkeznek először, ezeket előszeretettel műtik, a műtét utáni rehabilitációban (gyógytorna) egészen izoláltan foglalkoznak azzal az egy kis ízülettel, amely elszenvedett egy hanyagságból származó sérülést. Ennyire van hivatalos kórházi körülmények között idő.

A gyógytorna izoláltan a hibával foglalkozik, az FMS a rendszerrel,és annak preventív korrekciós lehetőségeivel.

Az átlagember-jelen esetben nem hivatásos sportoló- élete aktivitási indexe az utóbbi 10 évben erősen közelít a zérus felé. A másik oldal,a hivatásos sportolók jellemző módon 30, maximum 40 éves koruk körül általában olyan szinten sérülnek le, hogy a polgári életbe visszatérve nem élnek aktív életet, még akkor sem, ha edzőként működnek tovább: elvesztik a „formájukat”, teljesen elhíznak vagy a sérüléseik utóhatásaival, „rásérülésekkel” küszködnek. Statisztikát nem néztem ehhez, lehetséges, talán nem is létezik- manapság igen ritkán foglalkozunk azzal a kérdéssel is, hogy „mi lesz utána?” De..elég körülnézni a tágabb környezetünkben vizsgálódás céljából.

Az úgynevezett „mindennapi élet”( amit a „mindennapi” emberek élnek) nagy része manapság fekvésből és ülésből áll, esetleg abból a heti maximum 3 órából, amit testmozgás vagy edzés címszó alatt, a déli nagyebéd, meg az előző napi vacsora miatti komoly lelkiismeretfurdalás hatására valamilyen típusú teremben töltünk, ahol ugyanolyan „előregyártott” mozgást próbálunk valaki után ismételni, mint amilyen egyentermék az ebédünk is volt, reménykedve közben bőszen, hogy ugye ég a zsír. (HOGY ÉG A ZSÍR, ÉS AUGUSZTUSRA MEGLESZ A KOCKAHAS IS.) ( a zsírégetés soha nem lehet egy mozgás elsődleges célja, ne dőljünk be a kozmetikai felszínen lebegő élet glükózba mártott mézesmadzagainak ).Egy idő után megfájdul például a térdünk, vagy a derekunk, nyakunk, hátunk,és nem értjük, hiszen nem csináltunk semmit, csak mozogtunk. Nagy különbség van azonban a „mozgás akárhogy” és a „mozgás jól” világa között. Ha a mozgásmintáink rendben vannak, olyan állapotban működünk, hogy az idegrendszerünk képes a létező,élő mozgástartományokat változatosan és kielégítően használni. Ha nem, sérülhetünk: bármikor.

Elég illusztris példa ehhez mondjuk egy átlag pénztáros, irodai dolgozó vagy akár fordító, aki néha még (vélekedése szerint helyes technikával) futni is elmegy, hogy valami kis kondi azért legyen. Mindennapi élete során szinte sosem használja a fej fölötti mozgástartományt, ritka esetektől eltekintve, mikor talán Gyermekének integet, ha az osztálykirándulásra indul busszal. Egy évben viszont többször is megtörténik, hogy kimossuk a függönyöket, tisztítjuk az ablakokat-egyszerű háztartási tevékenységek, amelyek meghökkentően sok balesethez vezetnek. A nem használt vállöv,nyaki gerinc és felsőháti szakasz, mivel a mozgástartományt egyszerűen elfelejtette, sokkoló kihívásként élni meg a fej fölé törekvést és erőkifejtést ( egy nehéz sötétítőfüggöny biztosan több,mint egy kiló…), és menekülés-üzemmódba kapcsol: meghúzódik,megfájdul valami, nagyon sokszor maradandóan.

Ugyanez a helyzet a térd alatti tartománnyal, mivel a szék magasságában véget ér az élet mozgásszervi szempontból, egy csúszós, jeges járdán történt esés is borzasztó következményekkel jár- nem tudunk megfelelően földet érni.

Harmadik egészen nyilvánvaló élethelyzet a járás. Betonon járunk, a legkárosabb ütközési együtthatójú felületen, jellemzően rossz cipőkben, rossz technikával. Nagyon gyakran mesélik kliensek az első FMS-szűrő utáni ébredés után ,hogy észrevették a környezetükben, hogy egészen megváltozott a járásuk- saját tapasztalatuk pedig, hogy nem fáradnak el annyira, ha az a büntetés éri Őket, hogy sétálni kell egy picit…vagyis a korrekciós gyakorlatok transzfer jellegűek,és kihatnak az idegrendszer általános működésére mindennapi mozgástevékenység közben is.

Azért fontos ez,mert komplex, természetes mozgás (víz felhúzása a kútból, kaszálás, favágás, fáról gyümölcsszedés, stb.) szinte alig található az életünkben, azt az axiómát tekintve, hogy az ember mindig alkalmazkodik, ahhoz, ami van, képes a saját mozgását is csupán egy törzs A pontból B-be akárhogy módszerrel történő továbbítására redukálni- ez azért nagyon nem felel meg a minőségi életről alkotott elképzeléseknek……..

Ha javítani szeretnénk a mozgásunkon, ajánlatos tehát szerelőhöz vinni Magunkat, akit úgy hívnak: FMS- szakértő.

Balazsik Anikó - Ketrecharcos.hu

    

ELÉRHETŐSÉGEK

Email:   

Telefon:   +36 (20) 325 66 54

SKYPE:   Skype MeT! fightclubmma

MSN:   msn@ketrecharcos.hu

SZÁLLÍTÁSI INFO

VÁSÁRLÓI TÁJÉKOZTATÓ

ÜZLETSZABÁLYZAT

SZÁLLÍTÁSI FELTÉTELEK   

FIZETÉSI TÁJÉKOZTATÓ

KÁRTYAELFOGADÁS

ÜZLETEINK

FIGHT SHOP

WESTEND

ARÉNA PLAZA

ALLEE

EGER AGRIA PARK

KAPOSVÁR TESCO

PÉCSI ÁRKÁD

PÉCSI TESCO

SZEGED ÁRKÁD

ZALAEGERSZEG TESCO


LEGYÉL TE IS TAG!

ÉS FIZESS MÁR MOST A TERMÉKEINKÉRT

5%-AL KEVESEBBET!

KETRECHARCOS A WEBEN

    


Copyright © 2013 Minden jog fenntartva!